Artikkelin kirjoittivat Kristian Blombergin lisäksi Henriikka Tavi ja Teemu Manninen. -Toim. huom.
Asennonvaihdokset
Asennonvaihdoksilla voidaan tarkoittaa joko puhujan minäkuvassa tai maailmasuhteessa tapahtuvia muutoksia, tai usein nopeita, muutaman säkeen välein seuraavia muutoksia useampien puhujien välillä ja puheen rekisterien ”asennoissa”. Tällä on pyritty a) irtaantumaan runoa tyypillisestä hallitsevasta ja yhtenäisyyttä rakentavasta puhetilanteesta tai b) esteettiseen vaihteluun ja tyylittelyyn. Seurauksena on usein humoristisia törmäyksiä tuottava ja/tai runon käsittelemää aihetta useasta näkökulmasta luotaava tekstuuri. Runokeinon tavoitteisiin kuuluu myös pyrkimys etsiä tapoja maailman monitulkintaisuuden tai asioiden kokemuksellisen samanaikaisuuden esittämiseksi.
Avantgarde
2000-luvun runoudessa ja etenkin siitä kirjoitettavissa kritiikeissä yleistyvät viittaukset historiallisen avantgarden ja L=A=N=G=U=A=G=E -runouden traditioihin. 2000-luvun runous tuntee nuo traditiot, eikä se niinkään ”etsi uutta” kuin ottaa käyttöön edellä mainittujen suuntausten luomia välineitä, jotka ovat jääneet suomalaisessa runoudessa vähemmälle huomiolle. Näin se pyrkii laajentamaan esimerkiksi kielen mahdollisuuksia ilmaista ja synnyttää assosiaatioita lukijassa. Toisin sanoen: avantgarden välineet toimivat suurelta osin kuin mitkä tahansa muutkin runokeinot (kuten kuva, rytmi, puhuja). Toisaalta 2000-luvun avantgardessa on myös yksittäisiä (ja onnistuneita) pyrkimyksiä luoda uusia runokeinoja jo olemassa olevien joukkoon.
Blogirunous
Runoblogeissa oli aluksi hallitsevana piirteenä ajatus, jonka mukaan ne ovat eräänlaisia paperin korvikkeita tai esiasteita. Näin blogeissa julkaistut tekstit oli aiottu joko valmiiksi runoiksi tai runojen luonnoksiksi. Tämän kaltaisen runouden rinnalle syntyy myös blogirunous, joka a) käyttää internet-ympäristön mahdollisuuksia runojen osina tai b) joka on tarkoitettu luettavaksi vain blogeista. Blogirunous on usein luonteeltaan nokkelaa, humoristista, leikittelevää, mutta se voi olla myös kokeellista, käsitteellistä, menetelmällistä, minimalistista. Ideoiden korostuminen, viittaukset toisiin blogeihin, metakeskustelu kommentoijien kanssa sekä nopea luettavuus luonnehtivat näitä runoja.
Epäpuhtaat kuvat
Niin kutsuttujen ”tarkkojen kuvien” rinnalle on tullut kuvia, joissa yhtenäistä tai jatkumossa etenevää kuvatilaa häiritään käsitteiden tai muiden varsinaisiin kuviin liittymättömien elementtien avulla. Epäpuhdas kuva ei ole yhtenäinen lukijan ympärille rakentuva paikka, vaan runon tekstipintaan kokoutuva joukko toisilleen vieraita aistimuksia, ideoita ja assosiaatioita. Tämän kuvatyypin käytöllä voidaan esimerkiksi kohostaa runon tekstuaalista luonnetta, että runo on kieltä, eli tehdä eroa ut pictura poesis -poetiikkoihin, joissa runo jäljittelee maalaustaiteen staattisia tai elokuvan toisiaan seuraavia kuvia. Epäpuhtaalla kuvalla ei pyritä hävittämään muita kuvakäsityksiä, vaan etsimään rinnakkaisia tapoja hahmottaa maailma ja/tai joidenkin tiedollisten sisältöjen ja niitä tukevien kuvien suhteita.
Flarf (t. suomalainen flarf)
Amerikkalaisten runoilijoiden sähköpostilistalta alkunsa saaneen Flarf-kollektiivin luoma estetiikka on innoittanut myös suomalaista 2000-luvun runoutta. Flarf toimii usein – muttei välttämättä – hakukoneiden avulla. “Klassisessa” flarfissa internetistä etsitään erikoisin tai epätodennäköisin hakusanoin (kuten “rogaine” ja “bunny” tai jo kliseiksi muodostuneet “unicorn” ja “squid”) materiaalia, josta editoidaan usein jonkinlaista amerikkalaiseen elämäntapaan kohdistuvaa kritiikkiä, kuten rasismia, maskuliinisia pinttymiä tai muita kulttuurisia idioottimaisuuksia halventavia runoja parodian, dadan, kömpelyyden, kielioppivirheiden ja huonon maun hengessä. Kuten esikuvansa, myös suomalainen flarf hyödyntää internetin keskustelupalstoilta tuttua kieltä, kuten lyhenteitä (LOL, OMG), tunneikoneita <3, kieliopin vastaisuuksia, kirjoitusvirheitä ja anglismeja, mutta siinä missä amerikkalainen flarf on keskittynyt parodiaan ja satiiriin, suomalainen flarf on lähestymistavaltaan traagisempaa ja empaattisempaa. (Tytti Heikkinen: ”Läski XL. Jotain rajaa”, Teemu Manninen: ”Tytöt tykkää sodasta”. Ks. myös Janne Nummela ja Harry Salmenniemi.)
Hakukonerunous
Runous, jota on tehty internetin hakukoneilla, hakukoneiden tuloksia yhdistellen tai hyödyntäen. Hakukonerunous tarkoittaa periaatteessa ainoastaan kirjoitustekniikkaa, eikä sitä näin ollen tule sekoittaa flarffiin. Suomeen hakukonerunous tuli 2000-luvun alkupuoliskolla mm. Leevi Lehdon, Sven Laakson ja Teemu Mannisen blogien kautta. Tämän hakukonerunouden ”ensimmäisen vaiheen” runot olivat säkeiden ja tekstisekvenssien tasolla usein toisteisia, tai ne pyrkivät tyhjentämään yksittäisiä lauseita tai ilmauksia merkityksistään; niissä pyrittiin paljastamaan ja näyttämään erilaisia runon aihetta koskevia puhetapoja (Janne Nummela: ”Onko ihmiskaupalla mitään rajaa?”). Poliittisen motivaation rinnalla esiintyi myös humoristisia lähtökohtia. Nykyään hakukoneita käytetään yleisesti kirjoittamisen apuvälineinä, täysin huomaamattomasti, minkälaisten tahansa runojen tuottamiseen, ja varhaisen ”hakukonerunouden” kaltainen tyyli on käytännössä kadonnut kentältä.
Huumori ja ironia
2000-luvulla huumori ja ironia ovat etsiytyneet runokieleen. Kyse ei ole vain puheen rekisterien laajenemisesta esimerkiksi vitsikkyyden suuntaan, vaan myös huumorille ja ironialle ominaisten logiikoiden ja kielenkäyttötapojen hyödyntämisestä runojen rakenteissa ja sanastoissa. Vakavammasta näkökulmasta tarkasteltuna huumorin ja ironian toimintaperiaatteet tarjoavat erilaisia aiheiden käsittelyyn liittyviä mahdollisuuksia kuin esimerkiksi tarina tai uskoutuva puhe. (Aki Salmela: ”Leikitään kotia”, Teemu Manninen: ”Tytöt tykkää sodasta”, Eino Santanen: ”Sulhanen videolla”, Jukka Viikilä: ”Hyttyset ja vaaksiaiset karkotetaan”)
Kokeellinen runous
Kun puhutaan 2000-luvun runoudesta, viitataan usein kokeellisuuteen. Kokeellisuus puolestaan sekä viittaa avantgarden perinteeseen (dada, surrealismi, futurismi) että erkanee siitä hyväksyessään yhtäältä avantgarden muodot ja välineet mutta hylätessään toisaalta avantgardeen sisältyneen, mahdottomaksi tulleen vaatimuksen jatkuvaan vallankumoukseen. ”Kokeellinen taide” onkin 1900-luvun lopulla yleistynyt käsite, joka kuvaa omaksi perinteekseen muodostunutta nykytaiteen osa-aluetta, joka ammentaa avantgarden perinteestä mutta yhdistelee sitä vapaasti muihin perinteisiin. Lisäksi, siinä missä avantgarde oli kiinnostunut ensisijaisesti taiteen instituution purkamisesta, kokeellinen taide ”tutkii” taiteen menetelmin yleisinhimillisiä kysymyksiä. Voisi sanoa, että kokeellinen taide on taiteen sisäistä tiedettä, taiteen oma laboratorio, jossa tutkitaan erilaisia mahdollisia taiteellisen ilmaisun tapoja. Hyvä esimerkki on ranskalainen OuLiPo-ryhmä (mm. Georges Perec, Italo Calvino, Jacques Jouet), joka pyrkii keksimään erilaisia keinotekoisia luovuuteen pakottavia muodollisia tai käsitteellisiä rajoitteita, jotka ylittämällä taiteilija kykenee ylittämään myös omat henkilökohtaiset rajoitteensa. Tämän 2000-luvulla yleistyneen kokeellisuuden voi erottaa avantgardesta seuraavan esimerkin avulla: vapaamittainen runous oli aikanaan avantgardea, mutta se ei ollut kokeellista. Kokeellinen runous etsiikin raja-arvoja sen suhteen, mikä vielä voidaan hahmottaa runouden, kielen merkitysten laajenemisen tai runoudelle ominaisten lukutapojen ja -nautintojen piiriin. Kokeellista runoutta esiintyy kirjamuodon lisäksi myös blogeissa. Niissä kokeellisuus on toisaalta lyhytjännitteisempää, toisaalta taas rohkeampaa, sillä kokeen mahdollinen ”epäonnistuminen” ei ole seurauksiltaan niin dramaattinen kuin painotuotteessa. Epäonnistunut koe voi kuitenkin antaa uusia ideoita ja tuottaa onnistuneita tuloksia, minkä vuoksi kokeelliset runoilijat vaihtavat mielellään ajatuksia ja seuraavat toistensa edesottamuksia. (Harry Salmenniemi: ”-ksi”)
Kollaasin estetiikka
Kollaasin estetiikka liimautuu nykyrunoudessa muiden tekniikoiden, kuten asennonvaihdosten ja hakukonerunouden joukkoon ja päälle. Se toimii yleisesti perinteisenä keinona yhdistellä eri tekstilähteistä olevia materiaaleja. Nykykollaasi ottaa vanhat tekniikat (William Burroughsin ja Brion Gysinin cut-up, John Dos Passoksen kollaasiromaani, Ezra Poundin historialliset siteeraukset) ja soveltaa niitä uuteen materiaaliin (hakukoneiden hakutulokset, löydetyt runot/tekstit). Usein kollaasissa pyritään jättämään sen verran ”leikkausjälkiä”, että tekstin koostuminen eri lähteistä tulisi näkyväksi, mikä aktivoi kollaasille ominaisen lukuoletuksen, mutta samalla kollaasi kuitenkin pyrkii saumaamaan eri lähteistä olevia tekstinpätkiä sen verran että tekstin kulku tai asennonvaihdokset tuntuvat motivoiduilta, runo tuntuu runolta. Toisinaan kollaasi hävittää kaikki merkit lähteistään, eikä silloin ole enää selvää, onko runo kollaasia vai ei.
Käsitteellinen runous
Kokeellisen runouden laji, jossa toteutunutta runoutta merkittävämpää on runoja kehystävien periaatteiden tai kirjoitustapojen kehitteleminen. Käsiterunous on sukua käsitetaiteelle, ja samalla tavalla kuin käsitetaide, käsiterunouskin usein tutkii oman ilmaisuvälineensä käsitteellisiä rajoja ja ehtoja; käsityksiämme maailmasta, toisistamme ja runoudesta. Käsiterunous tutkii usein aikaa, toistoa, erilaisia tekstivarantoja, sosiaalisia verkostoja, ihmisen olemista jossakin paikassa, ja runo on pikemminkin dokumentti tuosta projektista kuin itsenäinen teos. Voidaankin sanoa, että käsiterunoudessa teoksen käsitteellinen sisältö, teoksen idea, on tärkeämpi kuin teos itse. Teos on vain tapa ruumiillistaa, havainnollistaa tai todistaa käsitteen olemassaolo ja merkittävyys. Suomessa lajin näkyvin edustaja on Karri Kokko (MMVII, Das Leben der Anderen).
Luettelot ja listat
Luetteloiden ja listojen paluu runouteen (esim. Tuomas Timonen: ”Kasvatusohjeita 1”, Viikilä: ”Hyttyset ja vaaksiaset karkotetaan”). Rytmin korostumisen, monotonisuuden tai hengästyttävyyden esteettisten vaikutusten rinnalle tulee uutena piirteenä hakukonerunouden tulosten asettaminen kyseisiin muotoihin (Janne Nummela: ”Onko ihmiskaupalla mitään rajaa?”). Luettelot rakentavat yllättäviä yhteyksiä hakutuloksille samalla kun ne kokoavat mahdollisesti irrallisilta vaikuttavia elementtejä.
Lineaaristen lukuoletusten haastaminen
2000-luvulla runouden kentälle ilmestyy lineaarisia lukuoletuksia haastavia runoja. Tällaiset runot ovat usein minimalistisia ja/tai korostuneen visuaalisia. Niiden kohdalla hyvää sisääntulokulmaa on etsittävä (esimerkiksi) muualtakin kuin sivun vasemmasta yläkulmasta; tekstiä on kenties tarkasteltava sivulle tai sivujen yli leviävänä muotona, tai sitä on mahdollista lähteä lukemaan useasta kohdasta, tai se pitää lukea useaan kertaan eri suunnista, jotta sen kaikki merkitykset avautuisivat. Pyrkimyksenä on toisaalta paljastaa lukukonventioita ja niihin takertuneita merkitysten uomautumisia, toisaalta avata lukijalle mahdollisuuksia subjektiivisiin oivalluksiin, keksiä jotain, jolle ei ole ohjetta tai ennakkotapausta. Lukuoletuksia haastavissa runoissa pyritään rakentamaan poikkeavien lukutapojen tai -suuntien avulla runon merkityksiä. Videorunot, digitaaliset runot ja muut pelilliset runot vievät tämän lukuoletuksien haastamisen vielä astetta pidemmälle. (Harry Salmenniemi: ”-ksi”, Henriikka Tavi: ”sulle, joka ei uskalla laskea varjoaan”)
Negatiiviset tunteet
Vahvaa runominää ympäröivän eli vahvan runominän rakentaman todellisuuden rinnalle on tullut masennuksen, henkilökohtaisten neuroosien ja pakkomielteiden todellisuus. Negatiiviset tunteet pääsevät runojen kieleen etenkin silloin, kun runojen tekstipintaa ei hiota eheäksi ja vain runollisesta sanastosta koostuvaksi. Negatiivisten tunteiden ilmaisuun liittyy usein myös poliittisia tarkoitteita. Minkälaisia tunteita, runoja ja ihmisiä hyväksymme? Minkälaisena puhujana hyväksymme itsemme? (Anja Erämaja: ”Peruukissa ja ilman”, Tytti Heikkinen: ”Läski XL. Jotain rajaa”)
Menetelmällinen (t. proseduraalinen) runous
Menetelmällinen runous pitää lähtökohtanaan esimerkiksi OuLiPon parissa kehiteltyjä periaatteita. OuLiPolaista runoa edeltää aina jokin pakote tai rajoite, ehto tai ehtojen joukko, jonka noudattaminen kirjoitusprosessin aikana ohjaa runon muotoa, sisältöä tai sen muita piirteitä (kuuluisa esimerkki on S+7, runomuoto, jossa minkä tahansa olemassaolevan runon jokainen substantiivi korvataan niillä vapaasti valitun sanakirjan sisältämillä substantiiveilla, jotka ovat seitsemän sanan päässä alkuperäisestä). Tässä runouden lajissa lopputulos painottuu enemmän kuin käsitteellisessä runoudessa. Menetelmät vaihtelevat ankarasti noudatettavista vapaammin sovellettavissa oleviin, monimutkaisista yksinkertaisiin. Menetelmiä voidaan hyödyntää kokoelman laajuisesti, runokohtaisesti tai runojen sisällä olevina yksittäisinä kohtina. (Karri Kokko: ”Avokyyhky, lattiaheroiini”)
Minimalismi ja minimalistiset elementit
Minimalismia alkaa näkyä sekä blogeissa (Mikael Brygger: valkoinen piste, pilkku), yksittäisten runojen osina sekä runokirjojen elementteinä. Minimalistinen runo on tyypillisesti niin lyhyt, kielelliseltä ainekseltaan niin niukka, ettei se ehdi ehdottaa mitään aiheesta tai runonmuodosta käsin paikantuvaa lukutapaa. Tämän johdosta minimalismi pyrkii olemaan joko mahdollisimman avoin erilaisille lukutavoille, tai esittämään jonkin merkityksen mahdollisimman niukasti ja terävästi. Minimalistiset runot rakentuvat joko sanahahmoissa tapahtuvien pienten muutosten tai sitten typografisten keinojen varaan. (Kristian Blomberg: ”Hamlet”)
Monimediaisuus, monikanavaisuus
2000-luvulla syntyy teoksia, jotka käyttävät kuvan ja äänen yhdistelmiä tai digitaalista käyttöympäristöä, esimerkiksi Jani Sipilän videorunous, Marko Niemen digirunous ja Tatu Pohjavirran pelilliset digirunot sekä Jukka-Pekka Kervisen ja Karri Kokon visuaaliset runot. Runoilijat kiinnostuvat myös mahdollisuudesta poiketa kirjamuodon materiaalisista rajoituksista. (Tuli&Savun keskiaukeamarunot, nokturno.org)
Palimpsesti/päällekirjoitus
Olemassaolevien ja tunnettujen tekstien hyödyntäminen joko uudelleenkirjoittamalla tai muuten muokkaamalla. Kyse ei ole intertekstuaalisesta viittaamisesta, vaan runoissa olevien mahdollisuuksien hyödyntämisestä (T&S 3/2007: Re: Suomi). Kyseessä voi olla myös runon yksittäinen elementti, jolloin saatetaan lainata tai hyödyntää esimerkiksi jotakin fraasia, poliittista tai mainoskielestä tuttua slogania jne. (Markku Paasonen: ”Oodi kaatopaikalle”)
Parataktisuus
Tiukasti määriteltynä tyyli, jossa käytetään mahdollisimman vähän tai ei yhtään sidesanoja (ja, että, mutta); luo usein hengästynyttä, hajanaista vaikutelmaa. Laajemmassa mielessä millä tahansa kielen tasolla (sanojen, virkkeiden, puhunnan, teemojen) tapahtuvaa syyseuraus-suhteiden rikkomista ja niitä osoittavien rakenteiden puuttumista, jolloin esimerkiksi puhujan, aiheen, ajan ja paikan välisten suhteiden etsiminen ja olettaminen jää lukijan tehtäväksi. Joissakin tapauksissa runoihin rakentuu parataktisen tyylin ansiosta laajempia semanttisia syntakseja, esimerkiksi toistuvan kuva-aiheen myötä. Keinoa käytetään niin säemuotoisessa kuin proosamuotoisessakin runoudessa. Poikkeuksina aiempiin (esimerkiksi imagismista periytyviin) käyttöihin, joissa tärkeämpää oli avata lukijalle merkityksiltään väljä ja kuulas tila, nykymuotoinen parataktisuus on yleensä dialogissa K=I=E=L=I -runouden kanssa ja kiinnostunut esimerkiksi erilaisten lausumien välisistä suhteista. On kuitenkin mainittava, että K=I=E=L=I -runouteen liittynyttä uskomusta, jonka mukaan kieliopin sääntöjen rikkominen vastaisi kielen tasolla sosiaalisten sortosuhteiden kyseenalaistamista ja purkamista, ei koskaan ole hyväksytty suomalaisessa 2000-luvun runoudessa. Pikemminkin parataktista tyyliä on pidetty vain keinona muiden joukossa. (Lehto: ”hic rhodos”)
Polysyndeton
Sidesanojen liikakäyttö. Kiinnittää huomion toisaalta merkityksen ehtoina tai jäsentäjinä toimiviin sidesanoihin, toisaalta taas käyttää sidesanoja osoittamaan yllättäviä yhteyksiä tai rakentamaan (tai suorastaan pakottamaan) merkityksiä sinne missä niitä ei muutoin olisi. Kirjallisiin keinoihin aina kuulunut ”liikakäyttö” voi myös kirjallisena strategiana paljastaa, kuinka luontevaksi tai harmittomaksi niiden asema kielessä oletetaan. (Esim. Harry Salmenniemi: virrata että, Olli Sinivaara: ”Synnyin ja maa oli sama”)
Populaarikulttuuri
2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä erilaiset runotapahtumat, runoklubit ja esittävä runous vakiintuvat Suomeen kirjallisten yhteisöjen aktiivisen toiminnan ansiosta. Samaan aikaan runoutta aletaan kirjoittaa aikaisempaa laajemmalle tai ainakin aiemmasta “sivistyneestä” yhteisöstä poikkeavalle yleisölle, jolla oletetaan olevan toisenlaista kulttuurista tietoa kuin runouden perinteisemmällä yleisöllä. Populaarikulttuurisen kuvaston ja siihen liittyvien mielikuvien sisällyttäminen runokieleen tarkoittaa myös runon kirjoittajan vilpittömyyden lisääntymistä: hän tunnustaa todelliset ”ei kovin runolliset” kiinnostuksensa. 2000-lukulainen runo sisältääkin korkeakirjallisten viittausten lisäksi tai niiden sijaan viittauksia esimerkiksi popmusiikkiin (Eino Santanen, Kati Neuvonen, Anja Erämaja), elokuviin, sarjakuviin, fantasia- ja science fiction -kirjallisuuteen sekä tietokone- ja roolipeleihin (Ville Luoma-aho, Kristian Blomberg, Tomi Sonster, Tuukka Hämäläinen, Janne Nummela, Teemu Manninen, Mikael Brygger) tai pornoon (Tytti Heikkinen, Tuomas Timonen, Kristian Blomberg). Runous siis tietyllä tapaa sanoutuu irti aikaisemman yhtenäiskulttuurin ääneenlausumattomasta sopimuksesta, joka koski sitä, mistä lukijan kompetenssi ja kirjoittajan kiinnostukset muodostuvat. Tämä tarkoittaa ainakin kahta asiaa: 1. Runojen maailmankuva laajenee, moninaistuu ja kansanomaistuu. 2. Sama kehitys, joka tuo runouden lukijaansa lähemmäksi, saa jatkuessaan aikaan myös sen, että runouden yleisöt pirstaloituvat — että runoudella ei ole enää yhtä vaan useampia, toisistaan poikkeavia yleisöjä.
Proosaruno
Proosarunon uusi tuleminen. Varsinkin 2000-luvun alkupuolella proosamuoto tuli muotiin ja vei lyriikan tutkimaan kerronnallisuuden rajapintoja ja fiktion avaamia runollisia mahdollisuuksia. (Saila Susiluoto: otteet kokoelmasta ”Huoneiden kirja”). Proosarunouden tarinalogiikka mahdollistaa myös absurdit ja epäyhtenäiset kokonaisuudet. Ehkä hieman yllättäen proosaruno ei ole juurikaan käyttänyt säettä pitempiä ilmaisullisia yksiköitä, vaan voimakas välimerkittäminen on jatkanut säkeenkaltaisesti rytmittyvää runokieltä. (Anja Erämaja: ”Peruukissa ja ilman”)
Puhujan potentiaalisuus
Ks. Antti Arnkil: ”Esim. keskellä kaiken – uuden runon mahdolliset äänet”, Tuli&Savu 4/2009 s. 18-21.
Runoilija-termin laajeneminen
Runoilija ei ole enää vain (isoilta) kustantamoilta julkaissut henkilö. Runoilija voi toimia kokonaan blogimaailmassa, keskittyä esiintymään lavarunousiltamissa tai julkaista yksittäisiä runoja lehdissä. Taustalla on tendenssi, jonka mukaan kollegiaalinen arvostus on käynyt palkintoja ja näkyvyyttä merkittävimmäksi runoyhteisöön hyväksymisen kriteeriksi. Etenkin lavarunouden kohdalla nähdään myös runouden alakulttuuristumisen vaikutus: runoyhteisön toimintaan osallistuminen alkaa muistuttaa järjestöineen, klubeineen ja lehtineen enemmän bändien, promoottorien ja musiikkilehtien toimintaa kuin perinteistä kirjallista toimintaa. Samalla runous on alkanut sulautua muihin “esittävän puheen” populaarikulttuurisiin alalajeihin, kuten rap- ja spoken word -esityksiin ja stand up -komediaan. Helsinki Poetry Connection -ryhmän järjestämät kuukausittaiset Poetry Jam -illat ovat tästä kehityksestä hyvä esimerkki.
Sukupuoliroolien käsittely
”Jos unohdetaan biologiset naisen ja miehen erot, tyttöys on sosiaalista, kulttuurista, materiaalista – ja kaunokirjallista. Temaattisessa runoteoksessa tyttöyttä rakennetaan suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan sekä suhteessa kirjalliseen perinteeseen”, kirjoittaa Vilja-Tuulia Huotarinen esseessään ”Tuhat taikasanaa tytöksi” (Tuli&Savu 1/2007). Esseessään hän käsittelee eräänlaiseksi buumiksi kasvanutta tyttörunoutta Marjo Isopahkalan, Saila Susiluodon, Kristiina Wallinin ja Katariina Vuorisen vuosina 2005 ja 2006 ilmestyneiden teosten kautta. Mikä pätee tyttörunouteen, koskee myös vastakkaista sukupuolta. Esimerkiksi Jarkko Tontin, Mikko Rimmisen, Risto Oikarisen ja Mikko Myllylahden monissa runoissa runon minä on korostuneen miehinen/poikamainen. Sukupuolirooleja käsittelevä runous on usein teosmaista, temaattista, kasvukertomuksen muodon saavaa roolirunoa.
Säkeen piteneminen
Monissa kokoelmissa säe ilmaisullisena yksikkönä pitenee. Yhtenä taustana voidaan nähdä pyrkimys palauttaa yksittäisen säkeen arvo, ettei runous vaikuttaisi säkeisiin katkotulta proosalta. Pitenemisen myötä runoihin voidaan rakentaa hengästyttävää lukuvaikutelmaa, kuvien vyöryttämistä, tai barokkisia toisiinsa lomittuvia kuvia. (Olli Sinivaara: ”Synnyin ja maa oli sama”, Ville-Juhani Sutinen: ”Keväisin, kun sodat parittelevat”)
Teosajattelu, kokoelmamuoto
2000-luvun runokokoelmissa (etenkin proosarunokokoelmissa) yksittäiset tekstit muodostavat usein jatkumon, joka noudattaa tarinallista tai temaattista tai jotain muuta kokoavaa periaatetta. (Saila Susiluoto: 5. Odotushuone 59. Vedenhuoneet) Tällöin yksittäisten runojen rooli kevenee tavoitellun kokonaisuuden kustannuksella. Vastaavasti kokonaisuus on parhaimmillaan enemmän kuin osiensa summa, siitä muodostuu kokonainen maailma. Kokonaisuus voi myös mahdollistaa joitain viehättäviä tekstejä, jotka eivät ehkä kykenisi perustelemaan itseään, mikäli niitä tarkasteltaisiin vain yksittäisinä runoina.
Toisto
Toiston prosodisten ja runoa jäsentävien käyttöjen rinnalle tulee kielen toimintaa kohostavia käyttöjä, joilla on usein kielifilosofiaan tai permutaatioihin palautuvia kytkentöjä (Harry Salmenniemi: Virrata että, Juhana Vähänen). Sanatasolla tapahtuvan toiston rinnalle nousee myös virkkeitten muotorakenteiden toistuminen, jolla voidaan kehitellä ja tukea runokielessä muotoutuvaa omalakista maailmaa (Silja Järventausta; Aki Salmela: ”Leikitään kotia”) tai hallita hakukoneiden tuloksia.
Virheet
Huomion kiinnittäminen halveksittujen tai aliarvostettujen kielenkäyttötapojen ilmaisuvoimaisuuteen, normaalikielestä poikkeaviin vaihtoehtoisiin merkityksiin ja maailmassa olemisen tapoihin ja toisaalta kielen ja ajattelun pinttyneisiin tavanomaisuuksiin pienten virheluennoilta tai kirjoitusvirheiltä vaikuttavien kielellisten siirtojen myötä (Tuomas Timonen: ”Virheluennat 1-4”, Henriikka Tavi). Virheet ovat usein koomisia, tai palauttavat näkyviin joitain etymologisia kytköksiä. Virheet näyttelevät suurta roolia myös joissain minimalismin muodoissa, kuten sanarunoissa (Brygger: kuumaailmapallo). Flarf-runoudessa kirjoitusvirheet viittaavat myös poliittisesti eroteltuihin kielenkäytön kerrostumiin, kuten eri sukupuolten, yhteiskuntaluokkien tai ikäpolvien puhetapojen eroihin, tai muihin epäkorrekteihin, sukimattomiin puhetilanteisiin ja puhujiin.
Visuaalisten ja typografisten piirteiden korostuminen
Visuaaliset ja typografiset piirteet kohostuvat. Tämän kehityksen taustalla voidaan hahmottaa kuvan ja sanan erilaisten yhteistyömuotojen laajempi näkyvyys kulttuurissa, virinnyt kiinnostus visuaaliseen runouteen, sekä runoilijoiden kiinnostus erilaisia avantgarden traditioita kohtaan (esim. konkreettinen runous, minimalismi). Visuaalisten ja typografisten piirteiden avulla runous pyrkii laajentamaan runoissa käytetyn sanaston semanttisia kenttiä, tai osoittamaan muita kuin lausetasoilla syntyviä yhteyksiä ja kokonaisuuksia. (Harry Salmenniemi: ”-ksi”)
Äänteellisyys ja sointi
2000-luvun runoudessa esiintyy kaksi ääripäätä, joissa kielen äänteellisiä piirteitä on korostettu aiempaa, eräänlaista ”mykän” tai ”vaiennetun” runouden aikakautta voimakkaammin. Ensimmäisessä äänteellisyyttä korostetaan semantiikan kustannuksella (Leevi Lehto: ”Sanasade”) tai etsien keinoja kuvata musiikkia (Lassi Hyvärinen). Toisessa äänteet tuottavat ja mahdollistavat merkityksiä, jotka ehkä muuten jäisivät esimerkiksi itsesensuurin vuoksi syntymättä (Aki Salmela: ”Leikitään kotia”, Harry Salmenniemi: ”Jonk’”). Välistä voidaan hahmottaa myös äänteellisyyden kytkös eufoniaan, jolloin äänen miellyttävyys näyttelee merkittävää roolia runon esteettisessä nautinnassa, mutta ei varsinaisesti ohjaa runon mahdollisuuksia merkitä (Miia Toivio: ”Vapaus I–III”).